Jaijaiwanti – riding a wild horse

Ode aan Johan Develder

Download het geluidsbestand van deze lezing (mp3)

    van
in een lezing van
met Wilhelm Van Langendonck (surbahar)
opgenomen op 18/04/2020



tekst

lezing toegevoegd op 2020-04-28 07:21

over deze lezing


cover

(afb.: Asemische lezing van deze Jaijaiwanti lezing door dv)

Het is de allereerste uitvoering van de raga 'Jaijaiwanti' op surbahar door Wilhelm Van Langendonck die je kan horen hier, vandaar de ondertitel 'riding a wild horse'.
Samen met de gezongen versie vormt het een tweeluik ter nagedachtenis van Johan Develder, Klebnikoviet van het eerste uur en een  innige jeugdvriend van Wilhelm ('we waren als broers toen we een jaar of 18 waren, , in zijn latere leven zijn we elkaar wat uit het oog verloren , spijtig')

Wilhelm Van Langendonck over de raga's:

De oorsprong van de namen van de raga's zijn net als de raga's zelf deel van een traditie die op zijn minst vele honderden jaren terugloopt in de tijd.
Omdat we te maken hebben met een orale traditie, hebben de meeste raga's niet echt een punt van oorsprong, ze zijn langzaam gevormd doorheen de tijd, overheen vele generaties van muzikanten, die er elk hun inspiratie aan gegeven hebben.

Een raga lijkt een vast gegeven, maar in wezen is het dit niet, ze zijn zoals het gebergte, dat lijkt ook vast, maar in werkelijkheid groeit en transformeert het net als alle andere dingen.
Er zijn een paar honderd levende raga's, raga's die actief gezongen en gespeeld worden in onze huidige tijd. Iedere raga heeft een welbepaald karakter en een eigen stemming.

Als de raga goed wordt uitgevoerd dan wordt de geest van de raga wakker gemaakt en vult deze de ruimte, je kan het gewaarworden als een aanwezigheid.

Melodisch gezien is een raga een soort matrix, een samenspel van bepaalde muzikale intervallen, accenten, bewegingen, die een 'roadmap' vormen waarin improvisatie mogelijk wordt. De opbouw van deze improvisatie zelf is ook deel van de traditie, in zijn meest rudimentaire vorm heeft deze twee delen; een gedeelte vrij van ritmische structuur, en een gedeelte waarin de melodie verder drijft op een regelmatige puls, als een hartslag.

De opbouw heeft verder subdivisies, maar dit is enkel belangrijk tijdens her leer en oefenproces, eens al deze kennis verinnerlijkt is, verdwijnen alle concepten en wordt het spelen een spontane daad, een manifestatie geïnspireerd door de geest van de raga.

meer info: www.raga.be

 


Ontdek onze CD-collectie
op BANDCAMP!